Rekayasa Teknologi Sistem Pengkabutan Bahan Bakar Kendaraan EFI
Abstract
Alternative technology system produced by micro scale for complete research. Integrated Circuit 555 for board system using by
electronic part base on the unit system complex. The purpose of this research is to make enginering technology system fuel
injection base one microcontrol unit with trial eror six hole, four hole injector by 30 second debit. The program upload by
microcontrol chip and integrated with circuit output for the conected with injector system. Produce this research probs system
multiport injection by using round per minute. Therefore six hole injector get range data 21ml/minute, four hole 20ml/minute.
Keyword : Fuel, microcontrol, circuit hole.
References
Badan Pusat Statistik. 2017. Perkembangan Jumlah Kendaraan
Bermotor Menurut Jenis tahun
http://www.bps.go.id/index.php/link TabelStatis/1413
(Diakses 9 Februari 2016)
Budyarto, I., (2011). Rancang Bangun Alat Uji Injeksi Motor Diesel
Multi Silinder.Tugas Akhir Teknik Mesin Fakultas Teknik Universitas
Diponegoro Semarang. (Hal, 1)
Farida, Nur, M., (2014). Pengembangan Modul Pembelajaran
Injector Tester Dan Ultrasonic Cleaner CNC-601A Pada Mata
Kuliah Praktik Motor Bensin Program Studi S-1 Pendidikan Teknik
Mesin. Teknik Mesin Fakultas Teknik Universitas Negri Semarang.(Hal,
Haulster, (2000). Service Manual With 660 Suzuki EFI EngineLincoln,
U.S.A ( Hal, 11, 14, 15 )
Mualif, K., dan Bambang, S., (2015). Pengembangan Media
Pembelajaran Electronik Fuel Injection Mengunakan Portable
Injector Tester Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XII
SMK YPT Purworejo. JurnalPendidikan Teknik Otomotif
Universitas Muhammadiyah Purworejo ISSN: 2303-3738 Vol 05 No.
(Hal, 25) paian
Pranoto, A., Purwanto, A., (2014). Analisa Kerusakan Dan Model
PerawatanInjektor Pada Sistem Injeksi Bahan Bakar
Elektronik.JurnalTeknologiAKPRIND. Yogyakarta. Volume 7
Nomor 2, Desember2014, 175-180.(Hal, 1,2)
Purwanto, A., Wibowo, H., Pranoto, A., (2014). Model Alat Injektor
Testerdan Injektor Cleaner Untuk Mobil Electronic Fuel Injection
(EFI). ProsidingSNTM-Universitas Trisakti. ISBN : 978-60270012-0-6.
(Hal,1,2)
Putu, I., (2015) Pengaruh Fariasi Tekanan Pada Intake Manifold
Terhadap Performance Mesin 1500 CC. Tugas Akhir Teknik Mesin
Fakultas Teknik Universitas Udayana. (Hal, 10, 12, 13, 16, 17, 18,
Ruswid, (2008) Modul 4 Electronic Fuel Injection. SMK Al Hikmah
Srimpong.(Hal, 20, 21, 22)
Sa’adullah, M., (2015). Pengembangan Multimedia Penggunaan
Injector Tester Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pengujian Injektor
Pada KendaraanEFI. Tugas Akhir Teknik Mesin Fakultas Teknik
Universitas Negeri Semarang. (Hal, 1, 21, 22, 23, 24, 25, 27)
Siregar, Fatah. M., (2009). Motor Bakar (Peforman Mesin Non –
Stasione (Mobile) Bertegnologi VVT - i Dan Non VVT –
i)Universitas Sumatra Utara 2009 ( Hal, 1, 6, 7, 8, 9 )