Keputusan Pembelian Ditinjau dari Word Of Mouth di PT Ebad Al Rahman Wisata Kabupaten Jember

Authors

  • Aprilya Fitriani UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Amartyana Adiningsih UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember

DOI:

https://doi.org/10.25047/asersi.v3i2.4551

Keywords:

purchasing decisions, word of mouth, hajj and umrah travel

Abstract

The limited quota and short time for the Hajj pilgrimage have resulted in quite long waiting lists. Many prospective regular Hajj pilgrims tend to choose other options, namely Hajj Plus or Umrah. The purchase decision of prospective Hajj Plus or Umrah pilgrims is influenced by several factors, one of which is word of mouth (WOM). This research uses a quantitative approach with a type of causality research. The sample was determined using an accidental sampling technique with a sample size of 100 respondents. The data analysis method uses simple linear regression. The research results show that word of mouth influences purchasing decisions. If pilgrims who have used Umrah and Hajj plus services increasingly provide recommendations through word of mouth, the confidence of prospective pilgrims in deciding to purchase Umrah and Hajj plus service products at PT Ebad Al Rahman Wisata Jember Regency will increase.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cahyani, P. D., Utami, N., & Lestari, S. B. (2022). Pengaruh Word of Mouth, Kesadaran Merek dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Pada Konsumen Mie Gacoan di Yogyakarta). Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 2(2), 851–866.

Ghozali, I., & Ratmono, D. (2017). Analisis multivariat dan ekonometrika: teori, konsep, dan aplikasi dengan eview 10. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Inayati, T., Efendi, M. J., & Dewi, A. S. (2022). Pengaruh Digital Marketing , Electronic Word of Mouth , dan Lifestyle terhadap Keputusan Pembelian pada Marketplace Shopee Indonesia. Jurnal Teknologi Dan Manajemen Industri Terapan, 1(3), 202–209.

Isnanto, B. A. (2023). Daftar Tunggu Haji RI 2023: Berangkat 11 Hingga 47 Tahun Lagi. Detik Hikmah. https://www.detik.com/hikmah/haji-dan-umrah/d-6742715/daftar-tunggu-haji-ri-2023-berangkat-11-hingga-47-tahun-lagi

Joesyiana, K. (2018). Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Media Online Shop Shopee Di Pekabaru (Survey pada Mahasiswa Semester VII Jurusan Pendidikan Akuntansi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Islam Riau). Jurnal Valuta, Vol. 4(1), 71–85.

Kotler, P. (2009). Manajemen Pemasaran. Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Menejemen Pemasaran. Erlangga.

Lestari, P., Kuswana, D., & Yuliani, Y. (2016). Strategi Pelayanan Prima Kelompok Bimbingan Ibadah Haji terhadap Calon Jamaah dalam Meningkatkan Bimbingan Kualitas Ibadah Haji. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 1(3), 258–274. https://doi.org/10.15575/tadbir.v1i3.139

Maghfiroh, K. (2019). Pengaruh Harga, Kualitas Produk Dan Word of Mouth Terhadap Kepuasan Konsumen Serta Implikasinya Pada Keputusan Pembelian Smartphone Xiaomi. Business Management Analysis Journal (BMAJ), 2(2), 34–44. https://doi.org/10.24176/bmaj.v2i2.4075

Raising, R. (2019). Analisis Tingkat Kepuasan Pasien Terhadap Pelayanan Kefarmasian Di Rumah Sakit Dan Apotek. Jurnal Mandala Pharmacon Indonesia, 5(01), 31–37. https://doi.org/10.35311/jmpi.v5i01.44

Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sumardy, M. S., & Melone, M. (2011). The power of word of mouth marketing. In Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. Gramedia Pustaka Utama.

Tanjung, H. (2010). Hikmah Ibadah Haji Terhadap Ekonomi. Al-Infaq, 1(1), 6–20. http://ejournal.uika-bogor.ac.id/index.php/al-infaq/article/view/84

Tjiptono, F., Chandra, G., & Adriana, D. (2012). Pemasaran strategik. Andi.

Yulia, A., & Arifiansyah, R. (2023). Pengaruh Kualitas Produk , Persepsi Harga , Dan Word of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Di Coffe Shop. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 3, 12 pages.

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

Fitriani, A., & Adiningsih, A. (2023). Keputusan Pembelian Ditinjau dari Word Of Mouth di PT Ebad Al Rahman Wisata Kabupaten Jember. Jurnal Akuntansi Terapan Dan Bisnis, 3(2), 117–123. https://doi.org/10.25047/asersi.v3i2.4551

Issue

Section

Artikel