ANALISIS KESALAHAN GRAMATIKAL PENULISAN ABSTRAK BERBAHASA INGGRIS PADA BEBERAPA JURNAL DI LINGKUNGAN POLITEKNIK NEGERI JEMBER
DOI:
https://doi.org/10.25047/jii.v15i2.48Abstract
Penelitian ini dilaksanakan di Politeknik Negeri Jember. Penelitian ini dilaksanakan untuk memberikan gambaran secara jelas dan tepat tentang kemampuan dosen dalam menulis abstrak dengan menggunakan Bahasa Inggris. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui jenis-jenis kesalahan gramatikal apa saja yang terdapat dalam penulisan abstrak berbahasa Inggris pada beberapa jurnal di lingkungan Politeknik Negeri Jember. Penelitian ini menggunakan pendekatan diskriptif kualitatif. Penelitian ini dilaksanakan untuk memperoleh gambaran tentang gambaran yang tepat tentang jenis-jenis kesalahan penggunaan Bahasa Inggris sebagai bahasa asing oleh dosen dalam menulis abstrak berbahasa Inggris. Penelitian ini dimulai dari masalah (problem) dan landasan teori. Data yang diperoleh dalam penelitian ini adalah data sekunder yaitu berupa tulisan abstrak berbahasa Inggris dari dari artikel yang dimuat pada beberapa jurnal yang ada di lingkungan Politeknik Negeri Jember. Sedangkan sampel dalam penelitian ini diambil dengan sampling acak strata (Stratified Random Sampling). Data yang diperoleh kemudian dianalisa dengan menggunakan Teknik Analisa Diskriptif (Descriptive Analysis Technique).Downloads
References
Blanchard, K & Root, C 1997. Ready to Writemore: from Paragraph to Essay . New York: Addison- Wesleypublishing Company: Longman Publisher Group.
Brown, H. Douglas. 1994. Teaching by Principles, an Interactive Approach to Language Pedagogy. New Jersey
Crystal, D. 1981. What is Linguistics? Third edition. University of Reading: Edward Arnold.
Dulay, H., Burt, M., & Krashen, S. 1982. Language Two Oxford University Press.
Huang, W. 1977. Contrastive Analysis, Error Analysis and Teaching English to be Chinese Students. Unpublished M.A. Thesis. NTU.
Hasyim, S. 2002. Error analysis in the teaching of English, (1), pp 42– 50.
Ingale, G.D. 2013 Experimentation with Language in Indian Writing in English. Reviews of Literature • Volume 1 Issue 2.
King, C. E. & Nancy A. S. 1999. Building Skills for the TOEFL, Edinburgh EH: Thomas Nelson and Sons Ltd.
Ridha, N.S.A. 2012. The Effect of EFL Learners' Mother Tongue on their Writings in English : An Error Analysis Study. Journal of the College of Arts. University of Basrah No. (60).
Safraz, S. 2011. Error Analysis of the Written English Essays of Pakistani. Pakistan: AST-National University of Computer and Emerging Sciences.
Yulianti. 2007. Analysis of Grammatical Error in Writing. http://cupep.blogspot.com/2010/01/skripsi-analysis-of-grammatical-error/. Retrieved May10, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).